Datum izdanja:  27.10.2017.

Žanr: Etno, Jazz

Trajanje: 55:30

Vlatko Stefanovski zasigurno je jedan od najistaknutijih umjetnika ovih prostora. Makedonski  gitarist i kantautor u 61. je godini života, ali ne pokazuje ni najmanje znakove stvaralačke krize. Ovaj zaljubljenik u glazbu neprestano radi na razvoju stila i tona, svjestan, kako sam kaže, da su to stvari koje se grade cijeli život. Karijeru je započeo u bendu Leb i sol, gdje se istaknuo vještinama na gitari i neobičnom kombinacijom etna, jazza i rock`n`rolla. U sljedećih 40-ak godina bilježi brojne suradnje, koketiranja s drugim žanrovima i projekte koji su mu priskrbili status koji trenutno uživa. Istaknuo bih “Thunder From The Blue Sky”, album s 14 blues standarda i 1 autorskom pjesmom u suradnji s gitaristom avangardne rock grupe “Focus”- Janom Akkermanom.

Krunu Vlatkove karijere predstavlja akustični projekt “Kings Of Strings”, zamišljen kao sinteza triju akustičnih gitara iz naizgled različitih svjetova. Dovoljno je reći da na koncertima “kraljeva” dijeli pozornicu sa Stochelom Rosenbergom, jednim od najistaknutijih gitarista gypsy jazza i Tommyjem Emmanuelom, ponajboljim fingerstyle gitaristom današnjice.

Ove godine imamo priliku slušati “Mother Tongue”, akustični album prožet duhom Makedonije u kojem se Vlatko vraća svojim etno korijenima. Već na prvoj pjesmi čuje se njegov koncizan, precizan ton akustične gitare. Nakon 50-ak sekundi uvoda primjećujem “klik” loop pedale i kreće solaža na odsviranu ponavljajuću minijaturu. Sjetna atmosfera “Bistre Vode” odlično je najavila album. Uslijedila je “Makedonsko Devojče”, Vlatkovim ljubiteljima također dobro poznata melodija. Na početku pjesme Vlatko “broji” dobe i na sebi svojstven način najavljuje mjeru koju izvodi. Stvar je prava kombinacija etna i jazza, nešto u čemu je Makedonac najbolji.

Treća pjesma je “Uspavanka Za Radmilu M.” s istoimenog albuma Bijelog Dugmeta, autora Gorana Bregovića. Meni osobno najdraža pjesma s albuma u kojoj je spretno dodano nekoliko balkanskih blues nota, ponovno potpomognuto looperom. “Zošto si me majko rodila” bržeg je ritma i još jedan pokazatelj koliko se dobro Vlatko kreće po cijelom vratu gitare.

Ako su prethodne 3 pjesme bile “makedonski blues”, ova je “makedonski country”, odsvirana s brzim izmjenama i vještim ritmiziranjem. “Jano Mori” makedonska je narodna pjesma obrađena od strane velikog broja glazbenika s prostora Balkana, a mjesto je našla i na ovom albumu. Nakon odsvirane teme Vlatko se prebacuje na minijaturu, te zbog otvorenog štima daje posebnu notu i potvrdu pravog odabira pjesme. Sljedeća je “Ogreala Mesečina”, također stari makedonski broj u koji je Vlatko ubacio nekoliko udaraca po gitari i učinio ih podlogom za pjesmu. Jedan dio neodoljivo podsjeća na “Jovano, Jovanke”, što mi je bilo posebno zanimljivo.

Oro ili makedonsko kolo Vlatko je već davno usavršio te ih učestalo svira na svojim koncertima. Našla su se tako i ovdje 2 broja, manje poznato “Pelistersko Oro” i “Kasapsko oro”, odabrano za predstavljanje njegovog lika i djela na turnejama “Kings of Strings-a”. Oba su odsvirana uz podlogu i melodiju koju toliko dugo, čisto i precizno može svirati samo jedan čovjek na ovim prostorima. Nakon još jedne tradicionalne pjesme “Dimitrijo, Sine Mitre” slijedi, moglo bi se reći, bonus pjesma “More Sokol Pie”. Kao gost pozvan je Rade Šerbedžija, prepoznatljivo lice s Balkana i čest suradnik Stefanovskog i Miroslava Tadića. Šerbedžija nije najbolji vokalist na svijetu, ali svojom osobnošću i duhom daje ovom albumu autohtonu, toplu notu etna te zaokružuje priču “Mothers Tongue”.

Kao obožavatelju Vlatka Stefanovskog ovaj album mi je bio pitko štivo i odlična ambijentalna pozadina za svakodnevne radnje. Zanimljivim se produkcijskim rješenjem pokazalo snimanje zvuka iz prostora, svaki “klik” loop pedale  ili udarac po gitari dali su mu posebnu notu. Veseli vidjeti da je Vlatko i dalje produktivan, jedan je od rijetkih glazbenika koji toliki niz godina održava visoku razinu sviračke kvalitete.

1. Bistra Voda
  2. Makedonsko Devojče
  3. Uspavanka Za Radmilu M.