Naziv albuma: Gradovi i sela

Izdavač: Mast produkcija

Datum izdanja: 29. lipanj 2018

Producenti: Zrinka Posavec

Žanr: Etno, jazz, folk

Trajanje: 51:17

Šarajući krajevima Hrvatske, ali i puno šire, Zrinka Posavec nam donosi jedan sasvim novi oblik tradicionalne glazbe tih krajeva. Još od prvog albuma, ”Pantomima’‘, u kojem se prošarala starogradska glazba Panonske Hrvatske i Vojvodine, na temeljima intime te dubokog i snažnog izričaja, sada je pred nama jedno sasvim novo glazbeno putovanje u obliku albuma ”Gradovi i sela” u izdanju MAST produkcije. Putujući kroz album, mogu se tu pronaći pjesme iz raznih hrvatskih krajeva, od Slavonije, Baranje, Međimurja, Dalmacije, ali i iz Bosne i Hercegovine te Makedonije. Na njemu se nalazi i zanimljiva obrada netradicionalne pjesme ”Jesen stiže dunjo moja’‘, a na samom kraju albuma nalazi se autorska pjesma ”Za tebe”.

Na albumu su gostovali i članovi njezinog benda – Borna Šercar (bubnjevi i udaraljke), Kristina Bjelopavlović-Cesar (klavir), Šimun Matišić (vibrafon), Mario Igrec (gitara) te Goran Delač (kontrabas). Na prvi pogled, kada se pogledaju instrumenti, nekima može biti čudno kako to da se takva glazba može izvoditi na jedan mirniji i ambijentalniji jazz način. No, kada se album presluša već prvi put, odmah se može osjetiti dubina i emotivnost Zrinkinog izvođenja, ali i maestralno točna izvedba svih instrumenata.

Sve započinje s obradom pjesme ”Zumbul jelo”. Počevši od susjedne Vojvodine, jedna tradicionalna pjesma, autora Marka Nešića, dobila je jedan sasvim novi oblik u obliku slow jazza. Jednostavno, opuštajuće i lagano, savršeno otvara album. Odmah poslije, ”Jesen stiže dunjo moja”. Ovaj puta u klavirskoj verziji, zajedno s udaraljkama koje su oponašale jesensko šuštanje lišća, jednostavno te baci u nostalgiju. Tako je ova pjesma autora Ištvana Bogdana, koja se našla kao glavni soundtrack za film ”Duga Mračna Noć” (u vjerojatno najpoznatijoj obradi legende hrvatske glazbe Olivera Dragojevića), dobila još jednu vrlo zanimljivu obradu, pa možda čak i najintimniju. Iduća jest ”Ako želiš moje srce’‘. Zanimljivost kod ove pjesme jest da je ona prva autorska pjesma na albumu. Već na prvo slušanje jednostavno ulazi u uho, a savršeno složeni aranžmani daju svakom instrumentu da prodiše u pravom trenutku. Selimo se u Međimurje zajedno s ”Protuletje se optira’‘. Gitarski nošena u prvom dijelu pjesme, ostatak benda se polako ubacuje i daje pjesmu jednu sasvim novu dimenziju. Nakon Međimurja, Dalmacija i ”Sve se more’‘. Ovaj puta u nešto drugačijoj izvedbi. Zrinkinu vokalnu izvedbu, pratio je ritam cajona (ako sam dobro zaključio po zvuku). S pjesmama ”Oj šumice zelena” te ”O, gdje si dušo”, vraćamo se u Zrinkinu rodnu Slavoniju. Prva nešto sporija i intimnija, dok je druga instrumentalno jača i pomalo plesnog ritma. Ovu intimu slavonske nizine prekida brza ”Ljubio sam osamnaest curica’‘. Možda i osobno najdraža s albuma, ”Senjicu senjala’‘, u ovoj interpretaciji zazvučala je kao jedna divna uspavanka, zahvaljujući zvuku vibrafona Šimuna Matišića. Sljedeća na redu jest ”Sjajna zvijezdo”, ovaj puta u a capella verziji, gdje je Zrinka pokazala svu svoju snagu glasa te interpretacije, jer, upravo je to jedna od onih sevdalinki koje je jako teško izvesti u ovom glazbenom obliku. Pred sam kraj albuma, selimo se u Makedoniju gdje je na redu legendarna ”Zajdi, zajdi jasno sonce”. No, za sam kraj, cijelo ovo putovanje kroz ”Gradove i sela”, završava s drugom autorskom pjesmom s albuma – ”Za tebe’‘. Kako se obično i kaže, najbolje se ostavi za kraj. Od instrumentalne igre svih instrumenata, do Zrinkine vokalne izvedbe, jednostavno te tjera da slušaš opet. I opet.

Iako je naziv albuma ”Gradovi i sela”, većinom se kroz sve pjesme može osjetiti onaj seoski, ruralni motiv. Upravo na temeljima tih seoskih motiva, s vremena na vrijeme smo se selili u gradove, gdje su prije stotinjak godina prevladavale (sada već) starogradske pjesme, koje su se izvodile posvuda na ovome prostoru. Upravo većina tih pjesama danas živi kroz glazbenike kao što je Zrinka Posavec, gdje na svoj poseban način može interpretirati i stotinu godina stare pjesme koje su se prije skroz izvodile. Za razliku od prvog albuma, ovaj jest malo intimniji, sjetniji, i možda malo teže ulazi u uho (jer su navikli na klasične izvedbe tih pjesama i obrada), ali uvjeren sam da kroz nekoliko slušanja može postati jedno divno jesensko glazbeno putovanje. ”Gradovi i sela”, od prve do zadnje pjesme, moraju postati obvezna kolekcija za sve ljubitelje ozbiljne narodne glazbe.

1. Zumbul jelo
  2. Jesen stiže dunjo moja
  3. Ako želiš srce moje