Tradicija uz osječki UFO se nastavlja, nekad u dvorištu Vege, a od prošle godine, kao nekad pri njegovim početcima, na lijevoj obali Drave, no festival unatoč svim pozitivnim i/ili negativnim okolnostima neumorno djeluje četrnaestu godinu za redom.
Urban Fest Osijek naširoko je poznat i priznat među ljubiteljima alternativnijeg zvuka te iako se s godinama profilirao u nešto drugačiju priču nego od one koja se promovirala na početku, znalo se kako je hrvatska festivalska predsezona mnogima započinjala u Gradu na Dravi. Mijenjale su se lokacije, mijenjali su se termini, hrpa neafirmiranih bendova i DJ-eva te brojni domaći i strani headlineri godinama su potpomagali standardiziranju Osijeka kao urbane sredine te upornom odmicanju od one klasične percepcije grada kao provincijskog središta, što on u mnogim aspektima i zaslužuje. Od prošle godine za organizaciju UFO-a brine se Kreativna agencija Adverta, a ovogodišnji koncept bazira se na dvodnevnim koncertima te se (privremeno) prebacio s lipnja/srpnja na začelje ljetne festivalske sezone, u sredinu rujna. Namjena novog ruha festivala osim višednevnog glazbenog programa s vremenom će se bazirati i na druge aspekte uzdizanja kulturne svijesti u Osijeku, no o tome će biti riječi nekom drugom prilikom, a mi ćemo prokomentirati što smo od glazbe mogli čuti na ovogodišnjem izdanju.
Za otvorenje festivala pobrinuli su se domaći momci iz grupe Syndrome. Ekipa koja pegla desetak godina jednostavno mora imati određeni broj poklonika u rodnom gradu, no koban i uvijek nezahvalan termin i status benda otvarača festivala učinio je svoje, pa se oko 20 sati kod katakombi našlo tek 30-ak ljudi koji su uredno popratili 40-minutni nastup. Kad vidim slične situacije, i nakon višegodišnjeg posjećivanja raznih koncerata i festivala u Osijeku, ne mogu ostati imun i ne prokomentirati kako ovdašnja publika neće doći adekvatno popratiti svirku da je ne znam kakav hrvatski bend u pitanju, ako on ne počinje debelo nakon uobičajenog večernjeg termina. Šteta, jer Syndrome ima dosta toga interesantnoga i, glazbeno gledano, progresivnog za ponuditi. Bend je napravio kratki presjek sa svoja dva albuma (Imitator/2014. i Autopilot/2017.) te je izveo nekoliko novih, još imenom nedefiniranih instrumentalnih pjesama.
Nakon osječkih snaga, na red je došla ona đakovačka, a riječ je o sve popularnijem bendu Svemirko. Ovo je drugi put da ih slušam uživo i mogu reći da su mi puno bolje sjeli nego na Tabor Film Festivalu, možda je do mene i trenutnog raspoloženja, možda je do njih, no unatoč nekim tehničkim problemima i “gušenjima” instrumenata, bend je suvereno i znalački otperjao svoju setlistu. Skupilo se sad već nekih stotinjak duša, a ovaj karizmatičan spoj EKV-a, Maca DeMarca i Denis&Denisa izveo je sad već dobro poznate stvari među alternativnim krugovima – Tajne svemira, Možda nisam dobar, Meni se ne svira, Ja znam da nešto uzimam itd. Svemirko je vrlo dojmljivim i brzo pamtljivim repertoarom, koji se sastoji od dosadašnja dva albuma “Vanilija” i “Tunguzija”, odlično zagrijao atmosferu pred prve headlinere festivala, grupu Elemental.
Elemental je već i prije slovio za headlinera UFO-a, a u Osijek su se vratili nakon godinu dana. Remi, Shot i ekipa vrlo rijetko stvari prepuštaju slučaju pa smo tako dobili splet radijskih hitova iz svih faza grupe, od starih i dobro aranžerski prerađenih poput Male stvari, Sama, Romantika, pa do sredine karijere s Priroda i društvo, Nema ga ili Ljuljaj brod pa sve do recentnijih stvari s novog albuma “Tijelo” – Oni dolaze, Ništa ili Goli i bosi. Prekoračili su termin, što je sasvim ok s obzirom da je publika vidno bila raspoložena te je davala očekivano dobru podršku, a svoj su vrlo dobar nastup završili s uvijek posebnom Iz dana u dan. Nema se što previše duljiti, tko je bio na jednom ili čak bolje na više koncerata Elementala, zna se kako se ništa drugo osim nevjerojatno uigranog i potkovanog muziciranja i izvedbe ne može očekivati, a još ako u tu kombinaciju dodate Remi i Shota (onda kada su raspoloženi gestikulacijski i komunikativni) malo tko im može išta vezano za live nastupe u nas.
Publika se malo razvodnila nakon odlaska grupe kako bi obavila sve primarne potrebe, a pomalo neobično, prilično udaran termin dobila je nova požeška grupa Detmeć, koji zasad imaju objavljen jedan jedini singl i spot. Prolazilo mi je kroz glavu pitanje zašto recimo Syndrome koji je tu prisutan već deset godina ne dobije malo bolji termin, a novaci da se malo uhodavaju, no svirkom Detmeća shvatio sam namjeru sastavljača programa – između Elementala i Krankšvestera puno će se bolje, od alternativnog rocka, na rulju odraziti crossover rocka i rapa, s raznim popratnim sadržajima poput navijačkog zbornog pjevanja ili puhačkog segmenta. Detmeć je ekipa čiji se singl Dijelimo se ovih dana dobrano vrzma po internetima, a u razgovoru s momcima pred Urban Fest Osijek (INTERVJU) otkrili su kako im se određeni broj pjesama bazira na sličnom, višeglasnom pjevanju, pozivu na ustajanje, revoluciju, promjenu stanja svijesti i općenitom komentiraju loše situacije u državi, ali da imaju i nekoliko “reprezent” stvari koje su po prvi put svirali osječkoj publici. Koliko god da im je lijepa stvar ta što su dobili udarni termin, to može biti i dvosjekli mač bendu koji nije etabliran i koji se tek treba početi pojavljivati u glazbenoj javnosti, no moram priznati da su momci sasvim korektno i uspješno odradili svoj set žestokih i nabrijanih stvari. Valja priznati kako im reperski stil pisanja pjesama zahtijeva još dosta razrade i odmicanja od sklapanja jednostavnih ili već tisuću puta formiranih rima, no s druge strane, dečki su instrumentalno vrlo dobro pokriveni znanjem i tehnikom te se osjeti iz koje su žanrovske “škole” inicijalno proizašli. Detmeć sere, detmeć laže, Mnogo jak, Kamion želja i navedeni singl popratila je i njihova mala skupina fanova transparentom s nazivom grupe, a oni su nas vidno zadovoljni pozdravili te najavili druge headlinere, osječki porno-rap duo Krankšvester.
Švesteri su koncertno aktivni diljem cijelog Balkana te ih se stvarno može više puta godišnje (slučajno) upikirati ako ste festivalski tip osobe, pa je tako i logično da i u gradu u kojem je cijela priča nastala nastupe po par puta, no i organizatori njihovim dovođenjem mogu sebi garantirati podosta prodanih karata više. Švesteri su nadišli pojam trenutne, jednogodišnje atrakcije te su se pretvorili u izrazito popularan i tražen tandem, tomu naravno najviše mogu zahvaliti, osim samima sebi, i pjesmi Gaber, o kojoj ne treba odviše duljiti. Njihov posljednji album “Krankšvester IV” obiluje disko-retro-dance numerama koje miješaju i/ili parodiraju sve živo i neživo, sve moguće i nemoguće, uz naravno, hrpu vulgarizama i seksualnih konotacija, o čemu također ne treba odviše duljiti. Unazad godinu dana standardni repertoar bio je ispunjen stvarima poput Polarne jebačine, Disko raka, Tvoje dupe govori 100 jezika ili Kru’ti, a primarne su ipak bile nove pjesme pa se tu našlo mjesta za Dubai, Retardiranu, Šupčino, Zli kurac, Šta ti znaš o tome itd. Bilo je tu i velike šutke, svakojake “koreografije” na pozornici s gostima i prijateljima, publika je bila u prepoznatljivom štihu na Švesterovim nastupima (ako vas zanima kako to izgleda, odite i poslušajte ih, stvarno jedna posebna atmosfera) te iako sam Švesterov aktivni slušatelj bio prije nekoliko godina te sam ih uživo čuo stvarno dosta puta, moram priznati kako nikada ne OMANU napraviti kvalitetan “Šveki party”.
A UFO-vski party nastavio se unutar katakombi uz DJ Yesha i Tonu Tuoura do jutarnjih sati. Trebat će možda još koje izdanje da se osječku publiku navikne na ponovno plaćanje festivala (šteta što prilagodba uopće i mora toliko trajati), pa da se fino može popuniti festivalski prostor te se nadam da će još više ljudi večeras doći, kada je na programu TBF, Vojko V, Sara Renar, Šumski i Gunslinger’s Bride, so don’t miss it.
Komentari preko Facebooka