Izdavač: Aquariurs Records

Datum izdanja: Studeni 2017.

Producent: Mr. Dirty Hairy, Koolade, Sett, Sunny Sun, Sko, DJ Bero Zmay

Trajanje: 55:00

Broj pjesama: 17

Zagrebački istok, budimo precizniji Dubrava iznjedrila je kroz godine nezanemariv broj ljudi koji se bave glazbom, pritom prvotno mislim na repere. Kao i što sam Pendrek kaže u jednom intervjuu koji je dao nekoliko dana prije izlaska albuma, odrastao je okružen graffitima, na mjestu koje zbog svoje veličine (kvart cca 100 tisuća ljudi) i brojnih drugih aspekata o kojima sada ne bih duljio, već ću prepustiti pjesmama da vam dočaraju sliku, lako učine da se prikvačiš na neki alternativni pravac, u ovome slučaju to je bio rap.

Pendreka sam prvi put uživo čuo u Tvornici Kulture 04.11.2017. kada je sa Funksterima gostovao na Woo-ovom koncertu gdje je odradio odličan performans i na najbolji mogući način iskoristio podlogu za promociju svog rada. Slušao sam ga nakon toga još nekoliko puta uživo i sveobuhvatan dojam je slobodno mogu reći vrlo zadovoljavajuć, jer energija i prisutnost koju on daje tijekom svojih nastupa kao i smisao za humor, sigurno su elementi koji publici daju još jednu dimenziju i percepciju izvođača u odnosu na studijske snimke. Sada je pred nama njegov debitantski album, pod nazivom ‘Hitovi i Himne’, sklop od 17 pjesama, koji je ugostio brojna eminentna imena producentskog miljea rapa na ovim prostorima, a od vokalnih gostiju tu su 40Industry ekipa i Kandžija.

Uvod u album je baš u onakvom obliku kako je Pendrek u gore spomenutom intervjuu i okarakterizirao cijeli projekt, satirični prikaz stvarnosti kod nas i oko nas, a simbolično pjesma nosi naziv ‘Govor‘. Dalje nastavljamo s numerama  Xtreman‘ i ZG Coffee Shop od kojih je za potonju napravljen i video, kojega možete pogledati u linku gore. Nije ništa novo čuti jednog repera kako u svojoj pjesmi spominje drugog ili više njih (najčešće u ne baš pozitivnom tekstu), no traka pod rednim brojem četiri, ‘El Bahattee‘, primjer je kako spominjući druge artiste možete složiti jedan zanimljiv projekt, a nadodamo li na to Pendrekov smisao za humor, dobitna kombinacija je pred nama. ‘No Skul’ priča je o četiri elementa hip-hopa, koja istodobno razbija predrasude s bilo koje strane na temu koja će se među reperima i njihovom publikom vrtjeti još bezbroj godina, kao što je to slučaj i trenutno, a radi se o pojmovima stara škola/nova škola.

Satira je svuda gdje je i Pendrek mogli bismo reći, a do svog maksimalnog izražaja stiže u pjesmi ‘Menadžerska‘ koja prikazuje trenutnu situaciju odnosa izvođača s izdavačem u stvarnom svijetu. Sličnim pristupom, ali drugim protagonistima se može okarakterizirati i iduća traka , složena iz 2 dijela; naratorske izvedbe P. Strbad i Pendrekove vokalne šetnje instrumentalom koji je uradio Koolade. Prelazak na drugu polovicu albuma donosi nam pjesma ‘Balkanacionalna‘, još jednom do izražaja dolazi Pendrekova sposobnost repanja, najjednostavnije rečeno, jer za staviti se u ulogu glavnog protagonista priče koja svaka četiri stiha mijenja govorni izražaj treba imati znanja i muda da bi ispalo dobro. Prije nešto manje od 200 godina Antun Mihanović napisao je riječi koje je desetak godina kasnije uglazbio Josip Runjanin, i time smo dobili himnu koja je i danas službena u Hrvatskoj, ‘Lijepa naša Domovino. Pendrek i ekipa iz 40Industry odlučili su dočarati kroz numeru ‘Himna‘ i drugu stranu medalje života u Hrvatskoj, koja se ruku na srce prosječnom turistu ne pojavljuje pred očima dok uživa na Plitvicama ili slapovima Krke. Cijelu priču oko ove trake zaokružio je ko drugi nego DJ Bero Zmay, potvrdivši još jednom svoj status jednog od najboljih domaćih rap producenata. Iduća pjesme plod je suradnje sa Sunny Sunom i mogli bismo reći pun je pogodak za ovakav projekt. Instrumentalna podloga je meni osobno jako privlačna i zanimljiva, a priča o cigarama (duhanu) sasvim ju je upotpunila, i bilo bi zaista zanimljivo vidjeti video za ovu traku.

Iduće dvije pjesme još proširuju spektar tema kroz koje prolazi Pendrekova satira, ništa lošije urađene od ostatka albuma, no osobno mi ne nose preveliku težinu i neke posebne detalje (izuzev trećeg versa na pjesmi broj 12, ‘Tele‘) koji bi me vodili ka ponovnom slušanju istih. Teško da je ijedna porno glumica ikada među publikom uživala status kao Lisa Ann, ikona među  tinejdžerima u pubertetu, ali i dio maštarije onih koji su taj period već prešli, poslužila je kao tema vrlo pristojno (zvuči čudno uz ime Lise Ann, zar ne?) uklopljena u Pendrekov vokalni izražaj. Pjesme ‘Kosa‘ i ‘Gubitnik‘ opet prave mini blok prilično solidne zajebancije i zanimljive interpretacije, a naznaku bih stavio na Dirty Hairyja koji, slobodan sam reći, u stopu prati izvođačevu ideju. Teško da je s ovakvom temom koja se nalazi u pjesmi ‘Civili’ Pendrek mogao promašiti, a kada nadodamo Kandžijino gostovanje dobivamo pjesmu koja zatvara krug u idiličnom tonu koji prati cijeli album, sa satirom u prvom planu.

Cjelokupni dojam projekta je zaista zadovoljavajuć. Svaki projekt ima svoje slabosti i nedostatke i nemoralno je od artista očekivati da baš svaka pjesma na albumu (pogotovo ovakvom gdje broj traka prelazi 15) bude ona za koju se kaže ‘to je to, nema dalje’, no kada ih imaš nekoliko na istom projektu, može se reći da tvoja glazba ide u dobrom pravcu. Dirty Hairy je još jednom pokazao o kakvoj se veličini radi kada je njegov dio posla bio u pitanju, no isto tako bih pohvalio i ostale producente koji su gostovali. Svi oni koji vole satiru ne bi trebali propustiti ovaj album, a isto tako vjerujem i da će slušatelji drugačijih ukusa uspjeti probrati pokoju pjesmu za sebe, jer se autor na sebi svojstven način po mom osobnom mišljenju približio i masi izvan publike koja preferira rap.

1. Govor
  2. Xtreman
  3. ZG Coffee Shop