Naziv albuma: U moru i plamenu

Izdavač: Dancing Bear

Producent: Jernej Kržič

Datum izdanja: Ožujak 2016.

Žanr: rock

Trajanje: 0:37:49

Tijelo domaćeg rock ‘n’ rolla, grupa Majke, koju većinom svi poznaju po ekscentričnom Baretu, sadržavala je brojne adute unutar svoje strukture koji su ustvari i održavali tadašnju grupu na životu. Jedan od njih svakako je bio Zoran Čalić, gitarist i koautor Majki, koji nas je prošle godine uputio u svoj solo projekt Zoran Čalić Band, a ove godine, u album prvijenac U moru i plamenu.

Zoran Čalić važna je spona u domaćem rocku i jedna od “institucija” čija se doktrina prepoznatljivih riffova i umijeće stvaranja emocionalno nabrijanih klasičnih melodija  morala zateći u playerima kod svakog rockera koji drži do sebe, bilo da je riječ o preslušavanju Majki, ili nekog drugog projekta u kojima je Čalić sudjelovao, primjerice u slovenskoj grupi Big Foot Mama. Stvaranje prvog, debitantskog solo albuma proces je kojeg je Čalić razvijao duži period, a riječ je o zbirci pjesama ispunjenih primarno gitarističkim potezima, koji ne nastoje biti monotoni ili držati “diktaturu” nad ostalim instrumentima, već ih autohtono povezati u smislenu cjelinu.

Projekt je baziran na istinskom rock ‘n’ roll zvuku ispunjenom blues varijantama, kao i soul i country primjesama, ono nešto po čemu se vidi da Čalić svoje glazbene uzore prenosi na vlastito stvaralaštvo. Album U moru i plamenu sniman je u studijima Marsh recordings, Lotos music, Hobbit I Kif Kif, a Saša Oroz autor je svih tekstova osim jedne Zoranove pjesme “Iz daljine (Pjesma svjetla).”

13403321_881991581910006_8219310429151794260_o

Album započinje jednominutnim uvodom Na početku ispunjenim distorzijom, a prva pjesma Ruku mi daj instrumentalno je odlična skladba s glasnom predvodničkom Zoranovom gitarom, dok recimo refren pored snažnog aranžmana ne postiže jednaki efekt i tekstualno ne postiže snagu cjelokupnoj slici pjesme. No, ono što je logično jest da ćemo na albumu vještog instrumentaliste više naići na kvalitetne instrumentale i zanimljiva rješenja, nego li na iskusni vokal ili odviše pametne tekstove pjesama koji upadaju u puni smisao cjeline. Fokus na glazbu osjeti se i na sljedećoj pjesmi Iz daljine (Pjesma svjetla), jedina pjesma kojoj je Čalić potpuni autor glazbe i teksta, a koja svojim prizvukom podsjeća na zlatno doba vinkovačkih Majki, a istovremeno, i na nešto moderniji rock u maniri Foo Fightersa. Nižu se pjesme poput Kako ostat čovjek i Sjaj u noći koje su ostavile dojam kako slušamo na prvu dosta slične skladbe, no riječ je o univerzalnim melodijama pretočenima u pametne aranžmane istinskog, čvrstog rocka, no ne onog patetičnog, već suverenog melankoličnog rocka ispunjenog pozitivnim melodijama.

Akustična pjesma Iza zvijezda prvi je otklon na albumu, a riječ je ugodnoj skladbi koji podsjeća na prve korake Wedderovog Pearl Jama, a istovremeno, skladba jako lagano ulazi u uho te je idealna za ugodne ljetne večeri. Sedma pjesma naziva Put stavlja nam u prvotni fokus bubnjarske vještine Ive Rimca, no i najzvučniji tekst od svih pjesama na albumu, progovarajući o potrazi za mirom, pozitivom i opasnostima ako se sanjaju loši snovi, a istovremeno, kako život može biti blijed ukoliko se ne sanja. Otprilike su svi tekstovi bazirani na potrazi za nečim kroz “more i plamen”, kroz pomalo apstraktne tekstove koji nemaju nekad svoju suštinu kod slušatelja koji neće odvojiti vremena za više preslušavanja, no to je uglavnom samo njihov problem. Jedino ljubav govori o tome kako jedino ljubav pruža mir, stoga nam je ova hippijevska poruka snažan odraz cjelokupnog stihovnog kostura albuma. Pretposljednja sklada Sjene nudi potpuni kontrast od svog imena i teksta sa svojom veselom melodijom i s “havajskim” zvucima, a s odličnom se gitarističkom dionicom nadovezuje uz posljednju, naslovnu pjesmu albuma U moru i plamenu, koja nam kronološki od početka albuma naznačuje kako je Zoran sve kompetentniji frontmen, koji je svjestan svojeg jačeg aduta u prstima nego u glasnicama. Pozitivistički kurs albuma potpuno mi je na početku bio neočekivan, gledajući mračan cover art, naslove pjesama, a i čitajući tekstove prije preslušavanja, naprosto je genijalno kako vas neke stvari mogu prevariti na početku i kako se još jednom dokazuje da se ne smije suditi knjigu po njezinim koricama.

Nemojte misliti da ćete na ovom albumu naići na nešto inventivno i jedinstveno, riječ je o rock glazbi koja se toliko puta mogla čuti kod perjanica rock glazbe u svijetu, no Zoran Čalić svojim nam je debitantskim albumom pružio suštinu rock ‘n’ rolla kakvog smo poznavali, zbirku lijepih melodija, odličnih aranžmana i gitarističkih rješenja te naposljetku, prenio je svoju ljubav prema glazbi u materijal koji ima svoj početak i kraj, glavu i rep, a nadajmo se i lijepu budućnost.

1. Na početku
2. Ruku mi daj
3. Iz daljine (Pjesma svjetla)