Naziv albuma: Boje i mirisi
Izdavač: Aquarius Records / Spona
Datum izdanja: 2015.
Producent: Srđan Sekulović Skansi
Žanr: alternative rock
Trajanje: 00:36:45

Postoje bendovi koji prođu kraj vas bez ikakvog zadržavanja. Postoje bendovi koji vas ni sa čime ne privuku i jednostavno, iako su možda vrsni i odlični, ne ostavljaju onaj „wow“ efekt. Zašto je tomu tako? Vjerojatno nitko ne zna. Za mene su ti bendovi pretežno moderniji rock bendovi poput Franz Ferdinanda. Svako slušanje dovodi me u dilemu, znam da su dobri i znam da su kvalitetni, ali jednostavno mi „nije to to.“.

Kada sam prvi puta čuo za Grettu, odmah sam čuo i za usporedbu njih sa meni voljenim Franz Ferdinandom i ostao blago indiferentan. Nije stvar u tome da im nisam želio dati priliku jer me netko nekada podsjetio na njih i korelaciju sa dečkima iz Glasgowa, nego jednostavno sam spomen benda koji na mene ne ostavlja dojam i nekog novog benda nije u meni izazivao preveliku radost i sreću.

Ipak, Gretta je polako našla put do moje skromne „kolekcije“ ako se ona uopće može tako nazvati, i ovom prilikom javno priznajem da sam bio u krivu. Bio sam u krivu jer sam ih stavljao u isti koš s bendom kojeg vjerojatno neopravdano ne volim, te sam bio u krivu jer sam donosio kritike prije nego što sam im dao šansu. Ovim putem se za to ispričavam i želim pohvaliti ovo ostvarenje, kao i bend Gretta.

Nakon romantičnog uvoda, vrijeme je za neke općenite podatke. Za sve one koji slučajno ne znaju za Grettu, i za album Boje i Mirisi, on je četvrto ostvarenje u karijeri zagrebačkog benda, nakon albuma Kreteni, Vidim što vidim i Fanatik, kojima su progresivno razvijali svoj glazbeni stil kako bi došli do posljednjega, već spomenutog Boje i Mirisi.

Prvi dojam albuma Boje i mirisi mogao bi se opisati kao neka vrsta stadionskog rocka, s utjecajima novijih indie i alt rock bendova. Koji su to bendovi, nepotrebno je govoriti. Mnogo bi se dalo diskutirati da li je naglašeniji utjecaj Killersa, Franz Ferdinanda, možda čak i na trenutke Angels and Airwaves, te mnogih drugih. Sasvim je subjektivno na što vam to Gretta „vuče“ ali najispravnije bi bilo reći da Gretta „vuče“ upravo na Grettu.

Od samog početka albuma pjesmom Uoou! nazire se brz tempo te do izražaja dolaze i gitare i bas, nešto što inače produkcija ostavlja kao sporedan cilj. Svakako mi se svidio baš taj naglasak na bas gitaru u versovima naslovne pjesme, i određena doza energije koju prenosi. Odmah u prvoj pjesmi Gretta nam daje do znanja da će ovaj album biti nešto brži i baš pravi rock n’ roll album.

Ova „ pravi rock n’ roll album“ se još više pokazuje u drugoj pjesmi, Volim te od sutra. Za uho mi je prvo naravno zapeo veseli gitarski riff na početku i zanimljivo odsvirani bubnjevi. Anti ljubavna pjesma koja govori o veselom životu bez određene osobe i nije nešto što sam očekivao, ali svakako pjesma ostavlja sasvim dobar dojam, posebice zbog tempa i energije.

Pjesma Nepobjedivi za mene ima određenu dozu Angels and Airwaves. Pjesma od samog početka djeluje moćno, snažno i kao da joj je mjesto na nekom velikom festivalu na otvorenom. Ovo je za mene pjesma koju morate slušati vrlo glasno kako biste dobili baš onaj pravi dojam, što sam ja svakako učinio. Same riječi su vrlo „anti establishment“, a refren je vrlo pjevan i poziva na zajedničko pjevanje, ili možda vikanje?

Slijedeća pjesma na ovom do sad vrlo dobrom rock albumu je Malena. Pjesma koja je vlasnik Porina vrtila se na apsolutno svakom radiju, spot ima 776 000 pogleda, i mislim da je to pjesma koja obilježava Grettu u posljednje vrijeme, što može biti i dobro i loše u isto vrijeme. Dobro je jer im je donijela ogromnu popularnost i prepoznati su svugdje u zemlji, a loše jer upravo popularnost te pjesme na neki način radi sjenu ostatku albuma. Da se razumijemo, pjesma je izvrsna, i svakako je zaslužila Porin, ali vjerujem kako se nikako ne bi trebala uzdizati iznad ostalih na albumu samo na temelju toga, jer na ovom vrlo dobrom albumu ima i drugih podjednako dobrih pjesama.

Nakon Malene slijedi Ja sam tu. Pjesma koja započinje sa tubom, što je vrlo neuobičajeno. Pjesma je nešto tiša, ne toliko gitarski naglašena ali opet nešto bržeg tempa. Pomalo negativna pjesma (ja sam tu, ali ne vidiš me) , čije riječi su po meni pun pogodak. Sviđa mi se aranžman i „razbijanje“ sporijeg refrena sa gitarskim dionicama kojima je prožet zapravo cijeli album. Također, tuba na kraju mi uvijek izmami osmijeh na lice, iako pjesma nije baš za njega.

Sjaj vraća plesni ritam, i za mene je to najbolja pjesma albuma. Ne znam zašto ni kako, ali jednostavno mi se dopada na sve načine. Možda je to do tempa i veselja pjesma, ili do jako catchy refrena, ili samo zbog tog jer mi se sviđaju riječi, tko zna. Znam samo da mi je jako drago da je Gretta snimila ovu stvar, i sasvim subjektivno mogu reći da ju volim. Nakon pjesme Sjaj već polako počinjem smatrati ovaj album mojim „go to“ albumom kada želim malo kvalitetnog domaćeg rocka, a ovu pjesmu onom pjesmom kojom ću predstavljati ovaj bend svima koji cijene moj savjet.

Pjesma Kaži mi pomalo je nihilistička i ne baš pretjerano optimistična. Slušajući ju mogu reći kako je izvrsna podloga za hladne maglovite večeri kada vam i ne ide baš u životu. Ipak, ima nešto u efektima gitare i instrumentalnim dionicama što me privlači ovoj pjesmi prvenstveno zbog njenog zvuka. Sviđa mi se kontrast nekako sumornih gitara i brzih refrena i povika wooou.

Ovako, sad kako se bliži kraj albuma koji sadrži dvije poznate i jednu relativno nepoznatu pjesmu, moja je odluka ne ignorirati pjesme Daleko je i Sreća, već naglasiti pjesmu između, koja se zove baš tako, Između. Ja mislim da je to genijalno. Genijalna mi je i pjesma Između, za koju mogu reći da mi je druga najbolja pjesma albuma, i mislim da možda i nije imala sreću što se našla odmah prije Sreće, ali ako ima sreće, biti će prepoznata.

Šalu na stranu, pjesma Daleko je mi jednostavno nije „sjela“ , iz istog razloga zašto mi ne sjeda pizza s morskim plodovima ili domaće serije. Problem je u meni. To nije krivica ni Grette, dagnji, a ni Stipe u gostima. Od te dvije poznatije pjesme koje su „zarobile“ pjesmu Između, daleko mi je draža Sreća. Optimistična i vesela, sretna kao i što joj ime govori, divan je kraj albuma. Kao što je energično počeo i održao dobar tempo cijelim trajanjem, tako je i završio, usudio bih se reći jednom od boljih pjesama.

Ovaj album svakako zaslužuje biti hvaljen, jer uspijeva ostaviti dobar dojam kod publike i jednostavno ostaje dugo u uhu. Možda ste čuli neke pjesme s ovoga albuma, ali niste znali da je to Gretta. Možda ga znate cijelog na pamet. Možda vam je bezveze, ali ne može se zanemariti vrijednost dobrog rock albuma. Česte su usporedbe s novim albumom Vatre, ali to neće biti slučaj ovdje. Mislim da je Gretta vrijedna pažnje i da je ovaj album jedan od najboljih domaćih rock albuma u posljednje vrijeme. Možda je to ljubav na prvi pogled, možda griješim jer mi se konačno sviđa ova vrsta glazbe ali eto, što je tu je. Gretta je potakla moj interes, i hvala joj na tome. Kroz ovaj album sam naučio kako ne treba suditi o knjizi po koricama, nego treba okrenuti barem nekoliko stranica iste. Gretta je za mene bend koji neizmjerno poštujem i cijenim, i radujem se svakom njihovom novom ostvarenju.

Kada se sve zbroji i oduzme, svakako bih ga preporučio svakome tko voli rock glazbu, ne samo Franz Ferdinand ili Arctic Monkeyse, već svakome. Ovaj album je dobar, štoviše vrlo je dobar, i to je sve što je o njemu važno.

1. Uoou!

2. Volim te od sutra

3. Nepobjedivi