Naziv albuma: Firma
Godina izdanja: Svibanj 2015.
Žanr: Rap
Trajanje:  01:09:36
Broj pjesama: 20
Čisto da malo započnemo s poredbom, ako je itko od vas imalo upoznat s industrijom videoigara, zasigurno je čuo za serijal Duke Nukem, poznatog plavušana koji s velikim ‘ganom’ ubija razne aliene i nasilne životinje svinjskog porijekla. Igra je svoj vrhunac dosegla 1996. godine te je ujedno tada najavljen i posljednji nastavak, Duke Nukem Forever. Razvoj te igre trajao je 15 godina te je igra izašla 2011. godine. Proglasiti ju katastrofom bilo bi uljepšavanje stvarnog stanja koliko je igra bila loša i koliko je naštetila slavnom imenu serijala. U daleko manjoj mjernoj skali, ali sa jednakom dozom hype-a iščekivan je posljednji album splitskih repera Dječaka. Od Istine je prošlo više od tri i pol godine te su fanovi već lagano gubili strpljenje. U međuvremenu, ne može se reći da su Dječaci ‘hladili jaja’, Zondo je miksao Rađu (doduše toliko dugo da je čak i pjesma nastala o tome), Vojko je izbacio dva albuma sa Kišom Metaka, a Ivo…je bio poprilično aktivan na društvenim mrežama i radio stvari samo njemu poznate. No u raznim intervjuima i sam Zondo je priznao kako je previše vremena prošlo od Istine te da ne namjeravaju više imati toliko dug razmak do sljedećeg albuma.
U međuvremenu pojavili su se ‘neki novi klinci’ (High5, Kuku$) koji su donijeli nov i svjež zvuk, osvojili publiku svojim ‘tvrdim’ stvarima te su na neki način maknuli određeni pritisak i hype s Dječaka, s kojima su ih mnogi slušatelji i uspoređivali, što je po meni debilno. Kao prvi singl koji najavljuje novi album, Struja je objavljena prije 10 mjeseci i odmah su se pojavila oprečna mišljenja između dvaju klanova slušatelja, onih koji zagovaraju ‘tvrdoću’ i onih koji hvale kreativnost koju Dječaci unose u pjesmama. Pojavom Bilih starki, a pogotovo Maslačka, definitivno je voda na mlin došla klanu ‘tvrdoće’ te su uslijedile rafalne paljbe po svim društvenim mrežama i kanalima Dječaka. Šest mjeseci nakon objave, Bile starke su među najvećim hitovima u državi i najpjevanija su pjesma na svakom njihovom koncertu, zanimljivo. Vojko je konstatirao da je kojim slučajem Narodna (album Drama, 2008.) objavljena u ovo vrijeme, da bi bila popljuvana kao i Bile starke, što je vrlo vjerojatno i istina.
Bilo kako bilo, Struja, Bile starke, a pogotovo Maslačak snizile su očekivanja oko albuma na najniže moguće razine. Često sam naišao na komentare ‘bolje ni ne izbacujte album’, kako na društvenim mrežama, tako i od vlastitih prijatelja. Priznajem, i ja sam uvelike bio skeptičan, ali je u meni ipak tinjala neka nada da s obzirom na niska očekivanja album može samo pozitivno iznenaditi. To se upravo i dogodilo. Album naziva Firma sadrži 20 pjesama, odnosno 19 plus singl Plavuša koji je izbačen na zahtjev izdavača zbog neporecivih insinuacija na našu dragu predsjednicu. Na prvo slušanje album mi nije baš sjeo, ali kako se to obično i radi prilikom recenziranja, potrebno je nekoliko preslušavanja za puni dojam i mogu reći da mi se mišljenje promijenilo od prvog slušanja. S obzirom da se Zondo većinom bavio miksanjem, Vojko je preuzeo dužnost beatova i tako oplemenio album elektroničkim zvucima, što je najbolje vidljivo u pjesmi Mlada časna.
Na albumu se nalazi i nekoliko suradnji, Funta je nastala u kolaboraciji s niškim reperom Furiom Đuntom te je izašla kao singl prije objave samog albuma. Pjesma Antonio je svojevrsni shout-out istoimenom sviraču Dječaka koji je dobio svoje dvije i pol minute slave . Tu su još i nezaobilazni Batman 3000, vitez tame koji gostuje na pjesmi Yoko Ono, koja je uzgred rečeno jedna od neobičnijih i besmislenijih pjesama na albumu, a konkurencija je povelika, te Riđi Riđ, ginger majstor već prije spomenute grupe High5, koji je donio malo doze tehničke briljantnosti u pjesmi Ko bi reka. Za kraj kolaboracija sam ostavio najočekivaniju suradnju, naravno radi se o pjesmi Jel?, u kojoj gostuje Papi Para, nezamjenjiv fantom domaće rap scene. Čest je gost u pjesmama Dječaka te ga mnogi vide kao posljednju uzdanicu ‘tvrdoće’. No činjenica je da je Papijeva stvar pobjeda albuma, barem prema mom osobnom mišljenju, a i mišljenju mnogih drugih koliko sam uspio pohvatati u komentarima i među društvom. Ima tu i nekih pjesama koje su napravljene sa namjerom posvete nekim osobama, a u njima definitivno prednjači Visoka Nota, posljednji pozdrav Dj Bronsonu, dugogodišnjem osobnom prijatelju Dječaka koji je svojim radom definitivno zaslužio počasno mjesto na ovom albumu.
Mnogi će vjerojatno pomisliti kako je 20 pjesama previše za album, ali u Firmi ima nekoliko pjesama koje traju između 30 sekundi i dvije minute, a služe da malo razbiju monotoniju i povrate koncentraciju slušatelju. Vjerojatno najčudnija stvar na cijelom albumu, Smeće je vjerujem nastalo kao odgovor Dječaka na sve njihove hejtere koji im zamjeraju nedostatak tvrdoće koju su nekada posjedovali. Helikopter je također jedan od tih kraćih ‘razbijača dosade’ gdje se može čuti legendarni Schwarzeneggerov usklik ‘Get to the chopper’.
Ima tu još odličnih stvari kao što su Program, Gory Dolly i CMC koje bi zasigurno zadovoljile obje zaraćene strane fanova, a također ima i genijalno smišljenih versova na pojedinim pjesmama gdje možemo vidjeti da Vojko definitivno nije izgubio onaj svoj stari ‘mojo’ . Zondo i Ivo su također na visokoj tehničkoj razini, a i sa zvučne strane album je zaista uhu ugodan, što možemo zahvaliti Zondu ponajviše. Kako kažu Dječaci, sam naziv Firma proizašao je iz njihove ozbiljnosti, odlučili su od sebe i svoje grupe napraviti tvrtku, fino navukli radna odjela kao što vidimo na coveru albuma i najavili nam da se odmah nakon odrađenih koncerata bacaju na izradu četvrtog albuma. Ako je tako, definitivno pozdravljamo njihovu trenutnu ‘firma’ šemu i neka što duže ostanu u njoj.
Na kraju krajeva ostaje nam najteže pitanje, kako ocijeniti album. Istina je ta da će Firma, kao i većina njenih pjesama sveukupno izazvati oprečna mišljenja, neki će reći da su treći Dječaci podbacili, a neki će biti zadovoljni i ustvrditi kako su dobili više od očekivanog. Ja ću se ipak prikloniti ovoj drugoj skupini, jer ipak ova prva skupina buntovnika koji zahtijevaju tvrdoću se ipak sastoji više manje od klinaca koji su zapeli na Krek Kući (a saznali su za nju tek prije nekoliko mjeseci) ali su naravno vrlo aktivni na društvenim mrežama te tako imaju moć komentara i javnog glasa, te starkelja koji su nostalgično zapeli u vremenu Tram 11-a i El Bahateeja te iz čistog hejta prema vremenu koje ih je pregazilo preziru sve što je novo, te zazivaju Ivu i Vojka da vrate pseudonime Nebu i Drugi i re-izdaju album Jebite se. No to su ipak ljudi prilično neširokogrudnog uma. Dječaci su u više navrata rekli da ne namjeravaju kao Method Man zapinjati u vremenu i nakon 20 godina još uvijek praviti pjesme o ulicama i drogi, nego da preuzimaju rizik (koji je uz današnje društvo ipak povelik) i da unose kreativnost u svoje pjesme koje će uključivati najraznoraznije teme i beatove. Mnogi će to naravno protumačiti kao prodavanje za pare, ali te osobe su najvjerojatnije klinci koji još uvijek ne znaju što to znači zaraditi svoj kruh. Vojko je i sam priznao da prave pjesme koje oni žele iako su pod ingerencijom Croatia Recordsa, a kad im dođe osoba koja zahtijeva tvrde stvari, neka im prvo plati pa će onda oni praviti pjesme kakve on želi. To je današnja definicija biznisa i potpuno se slažem s Vojkom u tom pogledu. Uostalom, ipak su oni tvrtka, Firma, jel.
POPIS PJESAMA:
1.Brutalna besa
2.Shopping