Naziv albuma: Porto Morto

Izdavač: samostalno preko Bandcampa

Datum izdanja: 1. prosinac 2016.

Žanr: progressive rock

Trajanje: 00:45:19

Stvoriti nešto jedinstveno i konceptualno, a pritom se ne uplesti u pretencioznost, težak je umjetnički pothvat za koji je osim ljubavi, potrebno i strpljenja. Upravo je tim putem krenuo Porto Morto, bend koji je isplovio iz suradnje kroz JeboTon kolektiv 2011. i posljednjih je 6 godina djelovao u Zagrebu, pažljivo formirao svoj glazbeni izričaj te 1. prosinca 2016. objavio svoj debitantski album Porto Morto.

Album sadrži deset pjesama koje su nastale u prijenosnom studiju s kojim je bend putovao iz Bukovačke u Gračane, pa u jedan stan na Selskoj, pa u kućicu u Lukone u Istri, u podstanarski stan u Šenoinu, zatim stan na Ribnjaku, pa u garažu na Trešnjevačkom placu. U završnom oblikovanju bendu su priskočili Franjo Heršak (Runaways Production) i Hrvoje Nikšić (Kramasonik studio). Cover, koji se savršeno uklapa u cijelu koncepciju albuma, djelo je fotografkinje Tjaše Kalkan, a za font i oblikovanje zasluge idu Hrvoju Živčiću.

porto morto

Pjesme s albuma teško je gledati kao zasebne cjeline jer ono što Porto Morto čini posebnim nije prepoznatljivost dijelova već zbroj svih elemenata, sinergija koja se prelijeva iz tona u dionicu, iz pjesme u album. Stoga je nemoguće posebno se osvrtati na svaku pojedinačnu pjesmu niti opisati svaki ton čije se mogućnosti istražuju i šire iz pjesme u pjesmu. Može se reći da prvijenac počinje pjesmom Hrast kroz koju da nam se, jedan po jedan, predstavljaju instrumenti i vokali da bi nam naposljetku dionice na trubi i trombonu široko otvorile vrata albuma. Nakon toga, prepušteni smo eksperimentalnom putovanju nošenom ritmikom i sanjivim dimenzijama vokala.

Već u Ručak u podne na sve strane izviruju zvukovi, pa se u pozadini, između ostalog, čuje i glazbena špica HRT-ovog TV kalendara. Nakon smirujuće Isplazi krovove, slijedi zaigrano istraživanje karaktera pojedinih dionica u Nitko nikad ne ide sza mnom što podsjeća na rad klasičnih skladatelja da bi zatim završili u atmosferi svemirskog špageti vesterna u Ne tko/ni tko. Glazbena odiseja nastavlja se pop beatom Zadnjeg dana zime da bi zatim skrenula u potpuno novom pravcu dekonstrukcije pjesmom Kad ih trebam i naposljetku kulminirala s Previše kraljeva. Do ovog smo trenutka već zapleteni u album, slušamo dalje i pitamo se što nas drži uz ove pjesme, kako je moguće da nas nešto bez čvrstog prepoznatljivog oslonca ili zakamufliranog mainstreama unese u ovakvu podnošljivu lakoću slušanja?

I dok tako lutamo zvukom, odgovor se možda nalazi u tekstu sljedeće pjesme na albumu, Omlet, koji ide ovako: Stare stvari nisu odbačene, Samo im mijenjam značenje, jer momci su se pozabavili tolikim raznolikim stilovima (acid jazz, dream pop, space rock) i referencijalnim ambijentalnim zvukovima (šum vode, pjev ptica…) da u svemu tome pronalazimo nešto što nas dotiče u samu srž, nešto što smo čuli toliko puta da je već sastavni dio nas, a opet ne ostavlja dojam izlizanosti jer je upakirano na jedan njima svojstven način.

Porto Morto je postmodernistički kolaž koji unatoč svoj toj slojevitosti i kompleksnosti nije lišen emocija. Pjesme se nadograđuju jedna na drugu, variraju oko istih tema i u konačnici ostavljaju dojam skladne cjeline. Bend je smjelo rastavio zvuk na najjednostavnije komponente, poigrao se „pravilima“ i istaknuo se albumom zbog kojeg nikako nisu samo nešto u nizu.

I da ih ukratko predstavimo:

Antun Aleksa (trombon)

Leo Beslać (flauta, saksofon)